Blogs

Breng leegstand in kaart met interactieve grafiek in Excel

  Je bent net begonnen als adviseur ruimtelijke ordening. De eerste opdracht is het in kaart brengen van de leegstand bij het lokale winkelcentrum. Na weken wachten heb je dan eindelijk een databestand in Excel. Net op tijd, want over twee dagen mag je een eerste update geven aan de stakeholders. Het liefst wil je […]

Meer inzicht in je maandelijkse marges met Excel

Met je draadloze headset ben jij als oplosser van problemen de hele dag in gesprek met mensen. Detachering of werving & selectie, jij zorgt voor de juiste mensen op de juiste plaats. ’s Avonds zit je op je gemak nog even in Excel de administratie te doen. Doordat je alles strak elke dag bijwerkt, heb […]

Maak het leven makkelijker met een macro in Excel

Als geslaagd uitbater van de beste broodjeszaak, weet je inmiddels waar je omzet mist. Met de vorige blog heb je namelijk je eigen overzicht gemaakt. Een dervingsdashboard met een heldere splitsing tussen het invoerwerkblad en het werkblad waar informatie wordt bewaard en samengevoegd. Je bent alleen nog elke keer de data handmatig van het ene […]

Inzicht in derving met Excel formules en een draaitabel

Als succesvolle horeca ondernemer maak jij zulke lekkere broodjes, dat mensen helemaal van de andere kant van de stad naar jouw zaak komen. Het gaat goed, maar toch heb je het gevoel dat je af en toe wat omzet mist. Je weet alleen niet waar en wanneer. In drie eenvoudige stappen laat ik je zien […]

Meer leads uit je Telesales met Excel? Twee gouden tips

Als teamlead Telesales geef je graag je (interne) klanten inzicht in hoe effectief er gebeld wordt. Hoeveel leads levert een campagne eigenlijk op en in welke regio’s? Voor jezelf wil je weten wat er op de verschillende dagen gepresteerd wordt en door wie. Zo kan jij bepalen welke toppresteerder de minder presterende medewerker verder kan […]

In drie eenvoudige stappen je huisstijl in Excel integreren

Je hebt net een prachtige nieuwe huisstijl laten ontwerpen. Een mooie marketing investering waar je de komende jaren weer fris mee voor de dag kan komen. In Excel gebruik je een aantal documenten met formules voor je dagelijks werk. Offerte documenten bijvoorbeeld en facturen. Daar wil je ook dat nieuwe logo in doorvoeren en dat […]

Snel en foutloos factureren in Excel – Hoe doe je dat?

Facturatie is voor de meeste ZZP’ers een haat-liefde verhouding. Het is heerlijk om met je product een lach op het gezicht van je klant te toveren. Daar doe je het tenslotte voor. Aan het eind van de maand is het tijd om de facturen de deur uit te doen. De schoorsteen moet roken! Dat doe […]

HR performance verbeteren – hoe doe je dat met Excel?

Je bent een succesvolle HR manager met verschillende regio’s onder je hoede. Onder de maat presterende regio’s is jouw volgende actiepunt. Het verzuim verlagen, het verloop verminderen, het opleidingsniveau verbeteren en de wervingsefficiëntie verhogen. Waar te beginnen? Je hebt gelukkig wel de data beschikbaar. Dat is al een hele stap. Maar hoe kom je nou […]

Een Project Dashboard Maken in Excel – deel 3/3

In het tweede blog heb je de visualisatie verrijkt met de status van een project: hoeveel dagen zijn er nog te gaan in een project, is een project al voltooid of is de deadline overschreden en zo ja, hoeveel dagen al? Als opfrisser zie je hieronder wat je hebt gemaakt. In dit laatste blog ga […]

Een Project Dashboard Maken in Excel – deel 2/3

In het vorige blog heb je de eerste versie van een projectplanning dashboard gemaakt. Dat dashboard bevatte een visualisatie die antwoord gaf op de vraag: wanner start een project en hoelang duurt het? In dit blog ga je de visualisatie verrijken met de status van een project: hoeveel dagen zijn er nog te gaan in […]